Τυχαίνει τον τελευταίο καιρό να έχω πολλά αιτήματα για συνεδρίες σχετικές με τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό. Αυτό που αναρωτιούνται πολλοί όμως είναι, σε τι συνίσταται ένα τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού και πόσο χρήσιμος είναι τελικά στην ακαδημαϊκή, αλλά και την επαγγελματική μου πορεία; Θα απαντήσω, λέγοντας πόσο βοήθησε εμένα σε 3 διαφορετικές φάσεις στη ζωή μου ο Ε.Π.
Η δική μου εμπειρία, από τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό, ξεκίνησε όταν ακόμη βρισκόμουν στο γυμνάσιο, αρχές λυκείου, όπου και επισκέφτηκα την Σχολική Ψυχολόγο του τότε σχολείου μου και μου έκανε κάποια τεστ προσωπικότητας, με επακόλουθη μια συζήτηση- συμβουλευτική με βάση τα αποτελέσματα μου. Η δική μου η αναζήτησή τότε ήταν αναφορικά με τις σπουδές μου, μιας και τίποτα συγκεκριμένο δεν έβρισκα να με ελκύει πολύ, ώστε να θέλω να το ακολουθήσω , ενώ αυτά που μπορούσα να κάνω, λόγω των βαθμών και των ικανοτήτων μου, μου φαινόντουσαν πολύ κοινά και εύκολα σαν επιλογή, μιας και όσοι δεν ήξεραν τι να σπουδάσουν ακριβώς, επέλεγαν αυτό που επέλεγαν οι πολλοί (τότε ήταν η Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων, το Μάρκετινγκ κλπ).
Αυτά που κράτησα από την συνεδρία Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ήταν καταρχήν μια πρώτη επαφή με την αυτοανάλυση, μιας και τα τεστ προσωπικότητας σε οδηγούν σε ένα είδος αυτογνωσίας, η οποία και μου άρεσε πάρα πολύ και μου άφησε μια γλυκιά ικανοποίηση ότι είχα κάνει το σωστό και ζήτησα βοήθεια… Επιπλέον, καταφέραμε με την ψυχολόγο να αποκλείσουμε όλα όσα ποτέ δεν θα μου προξενούσαν ενδιαφέρον ή θα μου ταίριαζαν σαν σπουδές ή σαν επάγγελμα. Αυτό στο οποίο δεν κατέληξα ήταν σε αυτό που θα ήθελα τελικά να επιλέξω, όμως συνειδητοποίησα ότι αυτή η αναζήτησή μπορεί να είναι μέρος μιας μεγαλύτερης διαδικασίας, κι όχι απαραίτητα να έχει αρχή και τέλος, μέσα σε μια συνεδρία. Το να βρει ένας άνθρωπος τον προσανατολισμό του, μπορεί να χρειάζεται παραπάνω χρόνο και διαφορετικό τρόπο από αυτόν που έχει στο μυαλό του, όπως επίσης να χρειάζεται και το πολύτιμο μάθημα της εμπειρίας και της δοκιμής, ώστε να βρεθεί το σωστό μονοπάτι.
Η επόμενη φάση, σχετική με τον Ε.Π., ήταν όταν χρειάστηκε να συμπληρώσω το μηχανογραφικό μου, στο τέλος πια του λυκείου και όπου κάτι μέσα μου, αλλά και κάποιος γύρω μου (ένα πολύ σημαντικό μου πρόσωπο), μου έλεγαν ότι αυτό που κάνω είναι λάθος… Να σημειώσω εδώ, ότι η ενασχόληση μου με τον τομέα της ψυχολογίας είχε ήδη αρχίσει, αλλά σαν έξτρα δραστηριότητα, εξωσχολική και ήταν μια επαφή που με χαλάρωνε και μου άρεσε πολύ, δεν είχα όμως μέχρι τότε συνδυάσει με το μέλλον μου. Αναζητώντας λοιπόν, μετά τη χρήσιμη συμβουλή από το σημαντικό μου πρόσωπο, το πρόγραμμα σπουδών της σχολής της Ψυχολογίας και συγκρίνοντας το με αυτό των σχολών που σκόπευα να δηλώσω στο μηχανογραφικό, αποφάσισα να αλλάξω εντελώς πορεία και πεδίο (από Τεχνολογική κατεύθυνση δήλωσα σχολή της Θεωρητικής), να αλλάξω πρόγραμμα για τον τόπο που θα σπουδάσω (από Αθήνα, μπήκαν στο προσκήνιο κι άλλες πόλεις) και φυσικά βαθμολογία (αλλάζοντας κατεύθυνση, χάνονται πολλά μόρια).
Η αλλαγή αυτή με δικαίωσε! Τα ακαδημαϊκά μου έτη ήταν, κατά κύριο λόγο, πολύ ενδιαφέροντα, και πέρασαν ευχάριστα, αφήνοντας μου πολλές εμπειρίες που τώρα άξια μνημονεύω, και πολλές φορές χρησιμοποιώ σαν παραδείγματα.
Η τρίτη και τελευταία φάση, όπου χρειάστηκα τον Ε.Π., ήταν στο μεσοδιάστημα των σπουδών μου, όταν είχα ξεκινήσει και την πρακτική μου έξω από τα πλαίσια της σχολής, είχα ξεκινήσει την δική μου ατομική κι ομαδική ψυχοθεραπεία και την εκπαίδευση μου στο συνθετικό μοντέλο ψυχοθεραπείας (χρήση εργαλείων θεραπείας από ένα εύρος ψυχοθεραπευτικών μοντέλων-σχολών). Το αίτημα μου στην τότε Ψυχολόγο- Σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ήταν περισσότερο βασισμένο σε μια βαθιά μου ανασφάλεια- υπαρξιακή ανάγκη, να δω, να σιγουρέψω, να επιβεβαιώσω, ότι είμαι φτιαγμένη για αυτό… Όσο ενδιαφέρουσες και να ήταν οι σπουδές μου, όσο περισσότερο μάθαινα για την ανθρώπινη ψυχή, τόσο αναγνώριζα την ευθύνη του να ασχολείται κάποιος με αυτή, πόσο μάλλον με την θεραπεία της… Κι έτσι, το ερώτημα μου ήταν, αν εγώ μπορώ να ανταποκριθώ, αν εγώ είμαι κατάλληλη να αναλάβω αυτή την ευθύνη.
Χωρίς να θέλω να γίνω κουραστική, δίνοντας συνεχώς πληροφορίες για τον εαυτό μου, το κάνω ακριβώς γιατί πιστεύω ότι μέσα από το αληθινό βίωμα μας, μέσα από τις εμπειρίες μας μπορούμε μερικές φορές να εξηγήσουμε καλύτερα τα πιο περίπλοκα ζητήματα της ζωής. Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός, είναι για εμένα ένα ζήτημα, αρκετά περίπλοκο καθώς αφορά την προσωπική πορεία, άρα και ευτυχία του κάθε ατόμου.
Η απάντηση μου στο ερώτημα αν είμαι κατάλληλη για το επάγγελμα που σπουδάζω, και που θαύμαζα μέχρι τότε όταν έβλεπα τους λειτουργούς του να το ασκούν, ήταν ότι ναι είμαι κατάλληλη…Τώρα θα μου πείτε μου ήταν αρκετό; Η απάντηση είναι ότι συνέχισα κανονικά, με τον ίδιο ενθουσιασμό τις σπουδές και την εκπαίδευση μου, αλλά κουβαλούσα ακόμα το βάρος της ευθύνης του πότε και πώς θα μπορέσω κι εγώ να ασκήσω αυτό το λειτούργημα- επάγγελμα.
Κλείνοντας, θα προσπαθήσω να συνοψίσω όσο μπορώ, την προσωπική μου εμπειρία και να αναφέρω κάποιους πολύ σημαντικούς παράγοντες, σχετικούς με αυτόν ή αυτή που θέλει να κάνει συνεδρίες Ε.Π.
- 1. Είναι σημαντικό να γνωρίζω τι θέλω, αλλά και τι μου ταιριάζει να ακολουθήσω στις σπουδές και στον επαγγελματικό τομέα.
- 2. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός αφορά άτομα όλων των ηλικιών, από έφηβους μέχρι ενήλικες, οι οποίοι ακόμα εξασκούν κάποιο επάγγελμα.
- 3. Δεν έχει τόσο σημασία να βρω ακριβώς τη σχολή που θα δηλώσω, όσο το να προσανατολιστώ όσον αφορά τον εαυτό μου και τα εσωτερικά μου κίνητρα- επαγγελματικές αξίες κι ενδιαφέροντα.
- 4. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός σε έναν έφηβο, θα πρέπει να συνδυάζεται με συμβουλευτική του εφήβου, κι αν χρειαστεί και της οικογένειας, ώστε να βρεθούν τα εμπόδια ή/και οι προοπτικές του παιδιού, που το ίδιο κι οι γονείς του μπορεί να μην έχουν προηγουμένως σκεφτεί.
- 5. Μπορεί να χρειαστεί να κάνω παραπάνω από έναν Ε.Π στην διάρκεια της ακαδημαικής κι επαγγελματικής μου ζωής, γι΄αυτό μην αμφισβητήσετε τον εαυτό σας, αν νιώσετε ότι το έχετε ανάγκη.
- 6. Είναι σπουδαίο να μπορώ να εξασκώ το επάγγελμα που μου δίνει προσωπικό νόημα ζωής και με κάνει ευτυχισμένο/η. Μην υποτιμάτε τις ευκαιρίες που έρχονται στη ζωή σας, ώστε να το ανακαλύψετε.